استفاده از مترو به عنوان یک سیستم حمل ونقل شهری همیشه به عنوان یکی از راه حل های اساسی ترافیک شهری و صرفه جویی در وقت شهروندان مطرح بوده است و امروزه تهرانی ها نیز این واقعیت که مترو تنها مشکل گشای سفرهای درون شهری است را پذیرفته اند. در سال 1270 شمسی در شهر برلین اولین قطار زیرزمینی که به کمک الکتریسیته حرکت می کرد، به کار افتاد. امروزه در کلیه کلان شهرهای دنیا ساخت و یا توسعه شبکه مترو صرف نظر از اینکه در زیرزمین، در سطح زمین و یا در ارتفاع ساخته شود در اولویت طرح های حمل و نقل شهری قرار دارد و از سایر وسایل حمل و نقل شهری نظیر اتوبوس و تاکسی به عنوان سیستم مکمل مترو استفاده می شود.

استفاده از این وسیله در کشور ما مربوط به صد سال قبل می شود زمانی که به وسیله چند مهندس بلژیکی تحت عنوان «شرکت راه آهن و تراموای ایران» به طول 7800متر بین تهران و شهرری ساخته شد و مردم آن را ماشین دودی می نامیدند. صرف نظر از این مورد، استفاده از قطارهای شهری و مترو در ایران نسبت به بسیاری از کشورهای جهان از قدمت کمتری برخوردار است.در واقع پیشنهاد استفاده از این وسیله نقلیه برای اولین بار در طرح جامع تهران مصوب سال1349 شمسی به عنوان یک سند رسمی مطرح شد. طراحی و ساخت مسیرهای مترو در اواخر عمر نظام پیشین و اوایل پیروزی انقلاب اسلامی به آهستگی انجام می گرفت و در دهه هفتاد از سرعت بیشتری برخوردار شد، تا آنجا که در حال حاضر مسیرهای اصلی مترو در محدوده شهر تهران مورد بهره برداری قرار گرفته است.

 

شرکت مهندسی ایمن سروی فعالیت رسمی خود را در سال 1382 با هدف خودکفایی صنعتی و بومی سازی ر صنعت ریلی کشور و با شرکت متروی تهران به عنوان مشاور مکانیکال ساخت داخل آغاز و طی یک دهه تلاش، خدمات ارزشمندی را به شرح زیر انجام داده است.

1- تدوین دفترچه دانش فنی ساخت Technical Document Package که به اختصار TDP نامیده می شود. با بهره ­گیری از استانداردهای بین المللی (UIC,DIN, ISO,…) هم­چنین متخصصین و نرم افزارهای مهندسی به­ روز شده و مورد استفاده در ناوگان ریلی، تجهیزات ایستگاهی، واحدهای نگهداری و تعمیرات (به شکل قطعات یدکی) با بهره گیری از فرایند مهندسی معکوس.

2- شناسایی، ارزیابی و گریدبندی سازمانی و تولیدی پیمانکاران و معرفی سازندگان واجد شرایط و ذی صلاح به کارفرما با برگزاری نمایشگاه ساخت داخل، آگهی فراخوان و اعلام آمادگی سازندگان که منجر به ایجاد بانک غنی سازندگان و منابع گردید.

3- نظارت کیفی بر فرایند ساخت قطعات ابلاغ شده از سوی کارفرما به منظور تضمین کیفیت نمونه و تولید انبوه تا صدور گواهی کیفیت و تحویل به انبار مترو مطابق با تست پلان های مندرج در مدارک مهندسی محصول (T.D.P)  و استانداردها.

4- کارشناسی خبره و اعلام نظر و تحلیل های فنی مورد نیاز به شکل موردی هم در بخش تدوین اسناد فنی و هم در بخش نظارت غیرمحوله به شرکت و با توجه به ماهیت قراردادهای پژوهش، تحقیق و نوآوری با متروی تهران.